torsdag 6 mars 2014

Filtvävning och nytt på stickorna

I vävstugan "Skäl & hjärta" väver jag en filt med bomullsvarp och inslag av 2 trådigt plädgarn från mina hyllor. Det är så roligt att plocka bland garnerna och se vilka nyanser som passar ihop.
 
Jag kan ju inte ta med allt garn hemmifrån, så jag tar med mig till vävstugan det jag tror ska passa.
Jag ska ha 14 färgrutor med grå botten och vit + svarta smala ränder imellan.
 
Filtarna ska inte skickas på beredning utan var o en ska göra det själva....
några i vävstugan ska väva i bomull 8/4 som ju inte ska beredas.
Har någon ett bra tips på hur jag ska få min filt mjuk och go ??
 
 Ideén fick vi via Monika Karlsson ´s vävstuga i Nybro som har vävt efter samma mönster för några år sedan. Väven är ju så bra för en vävstuga eftersom alla kan få sin färg, vi behöver ju inte enas om en gemensam färgsättning.
 
På stickorna har jag Stickaföreningens:
Mars socka "Vanilla" en enkel "TV-stickning"
 
och Mars utmaning "Whirligig Sock" en spetsstickas socka .
Båda sockorna finns som gratismönster på Ravelry.
 
 
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Din pläd blir ju bara hur fiiiin som helst, återstår att se hur min blir??? Räknar med att komma till dig och välja färg i det garnlager som jag förstått att du har där hemma. ;)
    Christina W

    SvaraRadera
  2. ÅH, vad fina färger du valt till din filt! Måste va underbart att ha ett sånt lager att plocka ur, vilken färginspiration du får där, fast det gäller att ha "öga" för färgerna också - och det har ju du.
    Jag tror jag tog mig vatten över huvet när jag anmälde mig till mars o aprilsockor....o så himla knöligt med engelskan... Det kan bli en alldeles egen variant ;)
    I morgon har vi vårt "Nålbrev", hoppas det blir lika fina alster som hos er.
    Ses nästa lördag. Kram Monika.

    SvaraRadera
  3. Den pläden strålar av färglädje!
    Anna-Clara

    SvaraRadera