måndag 30 juni 2014

Jag gillar blått

Jag har lånat ut min 4 meters varpa till vävstugan...
Vaknade på natten och fick ett akut behov av att varpa något i blått...
Nästa morgon for jag till vävstugan med en hel korg med blå garner !
Fördelen att varpa i vävstugan är att man kan få sällskap av någon som är där och väver.
Idag var det Anna-Clara som väver rosengångsmattor till sina barnbarn.
 Färdigt att börja varpa
 

Jag tänker bara dra på en varpfläta på 8 meter
så jag varpar dubbla längden (16meter ) med skäl både uppe och nere på varpan
och därmed bara halva antalet trådar.
Sen länkar jag ner halva flätan i sänder och viker den dubbel när jag ska förskeda.
Lätt som en plätt och mycket snabbare.
 

I mitt ena vävrum samsas 120 cm Glimåkra med mattvarp i,
bandvävstolen och Lill Jonas vävstolen.
I Lill Jonas ska jag väva mina 2 blå varpar, som jag varpade i vävstugan
 
I 120 vävstolen väver jag en matta som går i blågrå toner, precis som veckan himmel.
 

2 kommentarer:

  1. Vet att du gillar blått, tycker att det är jättefint och fräscht även om det inte är "mina" färger.
    Ingen var i vävstugan när jag var där igår, men kändes kul ändå - vår fina, nya lokal och vävar på gång. :)
    Christina

    SvaraRadera
  2. Förstår att det kan komma såna impulser ibland. Men att du skulle välja just blått?!!!.......;) Det kommer att bli fint, så klart.
    Jag skäms, jag måste skriva ett inlägg snart... nog tar man lite semester allt.
    Ha det gott, snart ska väl ändå det fina vädret komma.
    Kram Monika

    SvaraRadera