onsdag 6 februari 2013

Fålla en matta

Jag har fått frågan hur jag gör när jag fållar mina mattor, så därför visar jag mitt sätt:

Jag börjar mina mattor med att väva med enkla trasor t.ex. 10 cm för att få en fåll på 5 cm.
Sedan väver jag med dubbla trasor tills jag ska avsluta med t.ex 10 cm enkla trasor till fåll.

Efter nedklippningen knyter jag mattvarpen med råbandsknop.

De första mattvarpsknutarna knyter jag "ner" vid tredje o sjätte knuten i början o slutet av väven för att de inte ska sticka ut vid fållen ( se till vänster av fotot).

 Jag viker fållen och syr löst med mattvarp.

Fållat o klart!
Det finns fler sätt att göra för att fålla en matta.
  Det här sättet fungerar bra för mig och "fållen" smälter bra in i mattan utan att vara klumpig.

Ett boktips: Så fint med trasmattor skriven av Ann-Kristin Hallgren & Monica Hallén
Boken har många bra tips på mattavslutningar, uträkning av materialåtgång och många fina mattor med vävnotor.

5 kommentarer:

  1. Tack för förklaringen! Någon gång ska jag pröva med en fin vävd avslutning också.

    SvaraRadera
  2. Precis så gör jag också när jag fållar trasmattor. Det blir bra när det blir lite bredd på fållen.
    Ha det gott.
    KRam Birgitta

    SvaraRadera
  3. Det blir jättefint! Jag blir jättesugen på att väva matta igen när jag är här och hälsar på.Har vävt en trasmatta 2003 när jag pluggade i skara på " väv och sömnad" även en ripsmatta gjorde jag som mitt avslutande arbete då.
    Kram MAlin

    SvaraRadera
  4. Tack,
    det var en bra o tydlig beskrivning till oss nybörjare.
    Ses:)
    Kram Monika

    SvaraRadera
  5. Takk for at du viste dette steg for steg.
    Da blir det fall og ikke frynser på neste rye!
    I Norge er det tradisjon med frynser.
    Fall ser bedre ut og jeg tror mattekanten blir sterkere!

    SvaraRadera